News:

Forum.pl - Founded by a group of enthusiasts to promote financial literacy

Main Menu

Definicja ceny w marketingu

Started by Admin, Sep 20, 2023, 09:25 AM

Previous topic - Next topic
Topic keywords [SEO] usługimarketinguCenaRównoważenieKonkurencyjność

Admin

Jednym z podstawowych terminów teorii ekonomii i kluczowych pojęć marketingu jest cena. Ekonomiści, księgowi, kupujący i sprzedający mogą mieć różne spojrzenia na jej definicję. Dlatego istnieje powód, aby przyjrzeć się bliżej temu, co zawiera to pojęcie i skupić się na różnych typach i ich miejscu w marketingu. Istnieje wiele definicji i wszystkie z nich są poprawne z różnych punktów widzenia. Niestety, społeczność akademicka nie stworzyła jednej kompleksowej definicji, z której moglibyśmy korzystać. Nadal jednak mamy pewne niezamierzone skojarzenia, które pojawiają się, gdy słyszymy ten termin w codziennych sytuacjach. Wiemy, że cena to koszt, po którym coś (jeden przedmiot, jedna jednostka wagi lub objętości) jest uzyskiwane. Możemy zatem sformułować następujące proste definicje ceny:
  • Cena to kwota pieniędzy, za którą sprzedawca jest skłonny sprzedać, a kupujący jest skłonny zapłacić za jednostkę towaru.
  • Cena jest rekompensatą finansową, która ma być zapłacona w celu uzyskania produktu (usługi).

Należy powiedzieć, że marketing przyjął wiele innych definicji, z których niektóre są (co prawda, mają wiele podobieństw):
  • Cena to koszt wyrażony w jednostkach pieniężnych.
  • Cena jest pieniężną formą wartości towarów opracowaną w wyniku wymiany rynkowej.
  • Cena to kompromis osiągnięty między kupującym a sprzedającym.

Według kilku badań konsumenci z różnych grup społecznych różnie oceniają cenę i jakość produktu. Oznacza to, że określenie poziomu konkurencyjności wymaga uwzględnienia różnych grup konsumentów i sektorów rynku. Gdyby wszyscy ludzie byli na tym samym poziomie, zadanie byłoby proste. Na przykład na wyspie mieszkają dwie osoby - rybak i rzemieślnik. Rybak potrzebuje nowego glinianego garnka, a rzemieślnik chce trochę jedzenia. W takim przypadku uzgodnili, że są skłonni wymienić jeden garnek na pięć ryb; w rezultacie możemy powiedzieć, że jeden garnek kosztuje pięć ryb. Jeśli wprowadzimy do równania pieniądze, wówczas cena jednej ryby to jedna jednostka walutowa, a cena jednej ryby to pięć jednostek. Koncepcja ceny skutecznie upraszcza proces handlu, pozwalając ludziom używać tego samego języka.

Cena jest jednym z najbardziej nadzorowanych elementów marketingu firmy. Jeśli modernizacja produktu lub kampania reklamowa wymaga czasu i zasobów, jeśli rozbudowa sieci dystrybucji wymaga dużego wysiłku, zmiany cen można dokonać niemal natychmiast i bez wysiłku. Poza tym służy on kilku ważnym celom, a podstawowe funkcje tego mechanizmu są następujące:
  • Dostarczanie bodźców - może wpływać na poziomy podaży i popytu, a rząd może wyeliminować pewne ograniczenia cenowe w niektórych branżach.
  • Równoważenie - zapewnienie równowagi między mechanizmami rynkowymi.
  • Pomiar wydajności - śledzenie wydatków, tempa produkcji i sprzedaży.
  • Funkcja racjonowania - dochód narodowy jest rozdzielany pomiędzy różne grupy ludzi, regiony i branże. Na przykład rząd może podnieść ceny alkoholu i tytoniu, a zyski wykorzystać do ustabilizowania podstawowych potrzeb.
  • Przekazywanie preferencji - producenci mogą porównywać podobne produkty i wykorzystywać ceny jako instrument pozycjonowania produktu.
  • Sygnalizacja - sprzedawca sygnalizuje rynkowi, do jakiej kategorii przeznaczone są towary.
  • Konkurencyjność - jest to jeden z podstawowych instrumentów konkurencyjnego rynku. Konkurujące firmy mogą dostosowywać ceny w oparciu o prawa podaży i popytu.